Friday, March 3, 2017

O pravom Minimal Tehnu: sačuvajmo ideju



"Da bi maksimizovali doživljaj muzike, nekad moramo da oduzmemo".
Robert Hud





Kao što svi znamo, istoriju pišu pobednici. 
U komercijalnom smislu u domenu tehno muzike, istoriju su pisale evropske etikete koje su tamo negde sredinom dvehiljaditih praktično otele naziv 'minimal' i nadenule ga na jednu svoju, najblaže rečeno, problematičnu muziku čije efekte osećamo evo već deset godina. Muzika sa etiketa kao što su M-nus, Kompakt, Perlon, Poker Flat itd. svakako može da se više proglasi pobednikom od jednog drugog, ranijeg Minimala koji nam je pakovao manje kompromisa, a više mesa.
O čemu se zapravo radi?

Minimal tehno zapravo je počeo kao jedan mali, odsečeni, regionalni tehno fenomen vezan isključivo za nešto što su Americi zovu "srednji zapad", a što jeste kolevka američkog i svetskog tehna, gradovi kao što su Čikago i Detroit naravno, ali i gradovi kao što su Milvoki, Mineapolis itd.
Iako naravno u svim 'zvaničnim' istorijama američkog minimala stvari počinju uvek sa dva imena, a to su Robert Hud i Dan Bel (DBX), treba pomenuti jedno retko spominjano, ali preteško ime - a to je Terens Dikson. Terens Dikson je zapravo ta glava ludog, povučenog naučnika koji je Huda i Milsa odvukao prema ekstremima tehno minimalizma, jednog od najekstremnijih tehno pravaca, koji je tada baš to bio -- ekstremni, neočekivani muzički potez. U ovu detroitsku priču sredine devedesetih svakako moraju da se dodaju 2 jako bitna, a opet malo pritajenija imena - Alen Oldam poznatiji kao DJ T-1000 i Klod Jang.




Koreni, stoga, otvorenog i beskompromisnog tehno minimalizma jesu u prve dve ploče koje je Dikson izdao na svom Utensil Records, dva dela Live in Detroit. Obe ploče su ekstremni, repetitivni, ogoljeni esid tehno eksperimenti gde je Dikson Roland 303 cedio do kraja, dokle je mogao da ga cedi. Njegova karijera odatle odlazi jednim svojim karakterističnim putem, ali nema sumnje da je on patrijarh i generalni inspirator cele ideje minimala koju je podelio sa ljudima koji su bili bliski njegovim muzičkim idejama u prvoj polovini devedesetih. Njegov Minimalism EP, uz Minimal Nation Roberta Huda zapravo je dao imena celom podžanru o kome pričamo.
I uopšte cela ideja ranog, tvrdog minimal tehna se i vrtela oko toga da se esid zvuku BOX-a, tj. 303ke, da prostora - tvrdi esid tehno je imao jedan pravac, a drugi, koncizniji, pribraniji, strpljiviji i radikalniji bio je onaj koji je kasnije nazvan minimalom.  Minimal tehno i jeste nastao negde na toj trojnoj liniji Čikago-Detroit-Mineapolis, recimo dosta bitna izdavačka kuća u tim 'ranim radnim danima' bila je izdavačka kuća Contact DJ Hyperactive-a, kao i Accelerate DBX-a. Vudi Mekbrajd pod nadimkom DJ ESP je sa svojom Communique izdavačkom kućom u Mineapolisu takođe bio značajan faktor u čitavom pokretu.

Druga strana inspiracije i ljudi koji su značajno doprineli celoj ideji bile su esid haus ikone Čikaga, Green Velvet kao i Traxmen ekipa okupljena oko izdavačke kuće Dance Mania, u kojoj su najpoznatiji bili Paul Johnson i Robert Armani. Minimal tehno kao da i jeste izašao kao jači, luđi nastavak čikaškog esid tehna, koji je tokom devedesetih počeo sve više da odbacuje pravila i da pod uticajem supstanci, a i generalne slobode producenata, postaje potpuno autonoman od bilo kakve konvencije, čak i za pojmove elektronske muzike. Od esid tehna iz Čikaga do superkonceptualnih i prefinjenih Milsovih minimal radova u tom istorijskom momentu, negde od 1993. do 1996. - kao da je cela američka elektronska scena na ovaj ili onaj način koketirala sa minimal principima.


To znači da ste u jednom momentu na rejv sceni srednjeg Zapada Amerike imali i bučne, intenzivne esid tehno kompozicije na 140 bpm, kao i potpuno eksperimentalne radove, sporije, pritajenije, sve do klasičnih jackin house čikaških aranžman od kojih je dosta toga i počelo. Sve ovo je doputovalo vrlo brzo i u Njujork, gde su Džoi Beltram, Dejmon Vajld i Stiv Stol napravili vrlo značajne radove američkog minimal tehna. Naravno, karijera Plastikman-ere Riči Hotina, uz radove Roberta Huda, sada su već klasici savremene muzike.

Nažalost, kako se Riči Hotin odselio u Nemačku, nemačke varijante minimal tehna (evropski označenog kao "MNML") počele su da znače potpuno druge stvari u odnosu na svoje korene. Mešajući minimal tehno sa raznim uticajima progresiv hausa, otklanjajući hardkor primese i čineći ga sve manje eksperimentalnim, MNML je postao razblaženi, saharinski hibrid bukvalno ničeg posebnog u vezi elektronike. Kada se termin "microhouse" još pojavio u igri, tada je nastala pojmovna zbrka i sve od tad ljudi mahom ne znaju o čemu se radi kada se priča o minimal tehnu, njegovim korenima i njegovoj prvoj nameni. Doduše, saznaće se. U nastavku sledi mala lista manje poznatih favorita blog tima.



Sačuvajmo minimal.




No comments:

Post a Comment